dieta, kawa, odżywianie

Zielona kawa (kwas chlorogenowy) – wsparcie dla odchudzania

Zielona kawa to nic innego jak ziarna kawy, które nie zostały poddane procesowi palenia. Przypisuję się im właściwości wspomagające proces odchudzania, poprzez przyspieszenie spalania tłuszczu. Takie właściwości zostały uzyskane dzięki zawartości kofeiny oraz kwasu chlorogenowego (CGA), który jest naturalnym przeciwutleniaczem. Cały fenomen zielonej kawy polega na tym, że kwasu chlorogenowego jest znacznie więcej w ziarnach kawy, która nie została poddana procesowi palenia – (surowe ziarno ma 60000 mg/kg; napar z kawy – 500 mg/dm3). Warto dodać, że wyżej wymieniony kwas występuję również w yerba mate,  karczochach, głogu, pokrzywie, czarnej jagodzie, surowych ziemniakach oraz w mniejszych ilościach m.in. w bluszczu pospolitym, śliwkach, czereśniach, jabłkach, brzoskwiniach, morelach.

Kwas ten spowalnia wydzielanie glukozy do układu krwionośnego po posiłku. Dodatkowo zwiększa również czułość komórek na insulinę. W literaturze podkreśla się jego potencjalne właściwości przeciwwirusowe, przeciwbakteryjne oraz przeciwgrzybiczne [1]. Z uwagi na wymienione cechy, sprzedawany jest również jako suplement diety w formie wyizolowanej.

Wpływ zielonej kawy na zmniejszenie masy ciała został potwierdzony w niejednych badaniach [2,3]. Ciekawe są wyniki badania przeprowadzonego na grupie 142 osób z nadwagą, których BMI wynosiło 25 lub więcej. Badaniu został poddany wpływ dziennego spożycia kawy wzbogaconej kwasami chlorogenowymi (CGA) na obszar tłuszczu znajdującego się w obszarze brzucha. Podzielono losowo badanych na dwie grupy. Jedna grupa spożywała kawę o wysokiej zawartości kwasu chlorogenowego CGA -369 mg CGA / porcja. Druga grupa kontrolna spożywała kawę o zawartości ww. kwasu: 35 mg CGA / porcja. Obie grupy spożywały kawę tylko raz dziennie przez 12 tygodni w postaci rozpuszczalnej z adekwatną do przydzielonej grupy dawką kwasu chlorogenowego. Na początku badania oraz po czterech, ośmiu i 12 tygodniach poddano kolejno analizie obszar tłuszczu brzusznego i pomiary antropometryczne. Wyniki okazały się obiecujące: obszar trzewnej tkanki tłuszczowej (VFA), całkowita powierzchnia tkanki tłuszczowej brzucha (TFA), masa ciała i obwód talii znacznie zmniejszyły się w grupie, która spożywała kawę wzbogaconą w kwas chlorogenowy CGA w porównaniu z grupą kontrolną. Zmiany VFA i TFA od wartości wyjściowej do 12 tygodni były istotnie większe w grupie CGA niż w grupie kontrolnej (-9,0 ± 13,9 cm2 vs. -1,0 ± 14,3 cm2, p <0,001; -13,8 ± 22,9 cm2 vs. -2,0 ± 16,2 cm2, p <0,001). Nie wystąpiły żadne poważne skutki niepożądane. Badania te wykazały, że spożywanie kawy o wysokiej zawartości CGA przez 12 tygodni przez dorosłych z nadwagą może obniżyć VFA, TFA, BMI i obwód talii.

Źródła:

  1. AnnaParus, Przeciwutleniające i farmakologiczne właściwości kwasów fenolowych, Instytut Technologii i Inżynierii Chemicznej, Politechnika Poznańska, s. 50-52.
  2. Thom E. “The effect of chlorogenic acid enriched coffee on glucose absorption in healthy volunteers and its effect on body mass when used long-term in overweight and obese people” 2007.11/12;35(6):900-8.
  3. Watanabe T1, Kobayashi S2, Yamaguchi T2, Hibi M3, Fukuhara I4, Osaki N2, “Coffee Abundant in Chlorogenic Acids Reduces Abdominal Fat in Overweight Adults: A Randomized, Double-Blind, Controlled Trial”, Nutrients. 2019 Jul 16;11(7). pii: E1617. doi: 10.3390/nu11071617.
Komentarze z Facebooka

Mogą Ci się również spodobać...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *