Biohacking, Ciekawostka, dieta, odżywianie

Dlaczego suplement na odchudzanie “Metabolizm” Anny Lewandowskiej musi działać!

Na rynku jest coraz więcej suplementów wspierających metabolizm, jak i funkcjonowanie całego organizmu. W tym artykule dokonaliśmy analizy poszczególnych składników suplementu diety „Metabolizm”. Jest to bestsellerowy produkt sklepu internetowego Anny Lewandowskiej, który wg reklamy jest naturalnym sposobem pomocy w pozbyciu się zbędnych kilogramów. W skład produktu wchodzą dwa opakowania, zawierające 30 kapsułek. Jedno z opakowań przeznaczone jest do stosowania „na dzień”. Według zaleceń należy jedną kapsułkę z tego opakowania spożyć podczas pierwszego porannego posiłku. Drugie opakowanie przeznaczone jest „na noc”, a kapsułkę z tego opakowania należy spożyć wraz z ostatnim posiłkiem danego dnia. Jest to więc miesięczna kuracja, której koszt wynosi 119 zł.

Według producenta kapsułka na dzień ma wpływać na:

  • metabolizm i utlenianie tłuszczu oraz zmniejszenie apetytu – dzięki zielonej herbacie;
  • poprawę trawienia i zwiększenie wydalania wody przez nerki – dzięki cynamonowcowi;
  • utrzymanie prawidłowej masy ciała po odchudzaniu – dzięki kapsaicynie (ekstrakt z papryki chili);
  • pracę wątroby i regulację poziomu glukozy we krwi – dzięki berberynie (Berberis aristata).[1];

Natomiast kapsułka na noc ma wspomagać:

  • regulację metabolizmu tłuszczu i kontrolę wagi – dzięki pokrzywie indyjskiej
  • utrzymanie prawidłowej masy ciała i poziomu glukozy – dzięki liściom banaba.[1]

Zielona herbata

Istnieje wiele dowodów naukowych potwierdzających korzystny wpływ zielonej herbaty i zawartych w niej katechin na spadek masy ciała oraz spadek masy tkanki tłuszczowej [2]. W badaniach prowadzonych w Tajwanie zaobserwowano, że osoby spożywające regularnie zieloną herbatę przez dłuższy okres czasu, miały niższą zawartość tkanki tłuszczowej oraz mniejszy obwód talii i bioder w porównaniu z osobami, które nie spożywały zielonej herbaty [3]. W kolejnym, tym razem krótszym kontrolowanym badaniu z udziałem 60 osób otyłych (BMI>25), którzy poddani zostali diecie 2000 kcal. Badanie trwało 12 tygodni w trakcie których wykazano, że osoby spożywające zieloną herbatę szybciej traciły masę ciała w porównaniu do grupy placebo. Porównując obie grupy, różnice w utracie masy ciała wyniosły średnio 2.70; 5.10 i 3.3 kg odpowiednio w 4, 8 i 12. tygodniu badania [4]. Nasuwa się więc wniosek, że zielona herbata może faktycznie wpływać na zmniejszenie masy ciała.

Cynamon

Cynamon jest często opisywany i reklamowany jako środek odchudzający. Badania potwierdzają, że spożycie cynamonu może wiązać się z utratą tłuszczu lub zmniejszeniem obwodu talii [15].

W kolejnym badaniu uczestnicy stracili 0,7% masy tłuszczowej i zyskali 1,1% masy mięśniowej po tym, jak przyjmowali ekwiwalent 5 łyżeczek (10 gramów) proszku cynamonowego dziennie przez 12 tygodni [16]. Jednak tak duże ilości cynamonu mogą zawierać niebezpiecznie duże ilości kumaryny – o czym przeczytacie w dalszej części poniższego artykułu. Pomimo tego, że jest to naturalny związek to spożywany w nadmiarze, może zwiększać ryzyko krwawienia i powodować lub wpływać już na istniejącą chorobę wątroby. Patrząc na wielkość kapsułki produktu “Metabolizm”, dawka cynamony nie została przekroczona.

Warto wspomnieć, że cynamon zawiera bardzo dużo przeciwutleniaczy. Przeciwutleniacze chronią nasze ciało przed uszkodzeniami oksydacyjnymi spowodowanymi przez wolne rodniki. Cynamon zawiera silne przeciwutleniacze, takie jak polifenole [9]. Cynamon może zapewnić silne działanie przeciwcukrzycowe poprzez obniżenie poziomu cukru we krwi [6]. Ta przyprawa wydaje się działać podobnie do insuliny, hormonu odpowiedzialnego za wydzielanie cukru z krwioobiegu do tkanek [11, 12]. Związki występujące w cynamonie mogą dodatkowo przyczynić się do obniżenia poziomu cukru we krwi poprzez obniżenie oporności na insulinę, a tym samym zwiększenie skuteczności insuliny [10, 13]. Cynamon może również pomóc spowolnić rozkład węglowodanów w jelitach, zapobiegając wzrostowi poziomu cukru we krwi po posiłkach [14]. Cynamon zmniejsza niektóre złe skutki spożywania wysokotłuszczowych potraw. Może to pomóc w ogólnym planie odchudzania. Jego wpływ na poziom glukozy we krwi może również pomóc w odchudzeniu. Przeciwzapalne i przeciwbakteryjne właściwości cynamonu mogą zapewnić dodatkową pomoc osobom próbującym schudnąć, promując ogólnie zdrowe ciało, które lepiej trawi jedzenie.

Warto wspomnieć, że na rynku dostępne są głownie dwie odmiany cynamonu: cejloński i kasja (wonny, chiński), który jest tańszy i nie jest tak zdrowy jak ten wymieniony jako pierwszy. Niestety nie ma informacji jaki cynamon został wykorzystany w produkcie Anny Lewandowskiej. Kasja zawiera związek kumaryna, który w wysokich dawkach jest szkodliwy [7]. Tolerancja dziennego spożycia kumaryny wynosi 0.1 mg na kg masy ciała. Spożywanie znacznie więcej, może powodować toksyczność dla wątroby i powstawanie nowotworów [7,17]. W oparciu o dopuszczalne dzienne spożycie (wg European Food Safety Authority) nie zaleca się spożywania więcej niż 0,5–2 gramów cynamonu kasja dziennie. Jednak cynamonu cejlońskiego można spożywać do 5 gramów (1 łyżeczka) dziennie.

Papryka chili

Papryka chili zawiera kapsaicynę, substancję, która, jak wykazano w niektórych badaniach, zmniejsza apetyt i zwiększa spalanie tłuszczu [18, 19, 20]. Jedno z badań wykazało, że spożywanie 1 grama czerwonej papryki chili zmniejsza apetyt i zwiększa spalanie tłuszczu u osób, które regularnie w swojej diecie do tej pory nie spożywały ww. papryki [21]. Dodatkowo jedzenie pikantnych przypraw takich jak papryczki chili może tymczasowo zmniejszyć apetyt, a nawet zwiększyć spalanie tłuszczu.

Berberis aristata

Berberis aristata – jest to indyjska roślina lecznicza należąca do rodziny Berberidaceae Jest ziołem ajurwedyjskim używane od czasów starożytnych. Znane jest również jako indyjski berberi, Daruharidra, Daruhaldi, Darvi i Chitra. Warto wspomnieć o całym spektrum działania tej rośliny, ponieważ jest przydatna jako środek przeciwgorączkowy, przeciwbakteryjny, przeciwdrobnoustrojowy, przeciw hepatotoksyczny, przeciw hiperglikemii, przeciwnowotworowy, przeciwutleniający i przeciw lipidemiczny. Wyciągi z Berberis aristata i jego preparaty są również przydatne w wspomaganiu leczenia biegunki, hemoroidów, zaburzeń ginekologicznych, HIV-AIDS, osteoporozy, cukrzycy, infekcji oczu i uszu, gojenia się ran, żółtaczki, chorób skóry i gorączki malarycznej [22].

Jednak jednym z głównych działań berberyny jest aktywacja enzymu wewnątrz komórek zwanego kinazą białkową aktywowaną przez AMP (AMPK) [24]. Enzym ten jest określany jako „główny przełącznik metaboliczny” [25]. Kinaza białkowa aktywowana przez AMP (AMPK) jest głównym czujnikiem stanu metabolicznego, działającym zarówno na poziomie komórkowym jak i całego organizmu. Dezaktywację AMPK łączy się z cukrzycą typu 2, otyłością indukowaną dietą, powstawaniem insulinooporności i innymi chorobami metabolicznymi [23]. AMPK pełni funkcję przełącznika metabolicznego działającego nie tylko na poziomie komórkowym, ale także na poziomie całego organizmu. AMPK odgrywa istotną rolę w regulacji metabolizmu, indukcji stanu zapalnego, a także w takich schorzeniach jak udar mózgu czy kancerogenezy (zmian zachodzących w komórce organizmu, prowadzące do powstania nowotworu) [23].

Badania wykazują, że berberyna może znacznie obniżyć poziom cukru we krwi u osób z cukrzycą typu 2 [26]. Skuteczność berberyny jest porównywalna z popularnym lekiem na cukrzycę – metforminą [27].

Berberyna wspomaga odchudzanie za pośrednictwem wielu różnych mechanizmów:

  • Zmniejsza insulinooporność, dzięki czemu insulina obniżająca poziom cukru we krwi jest bardziej skuteczna.
  • Zwiększa glikolizę, pomagając organizmowi rozkładać cukry w komórkach.
  • Zmniejsz produkcję cukru w wątrobie.
  • Spowalnia rozkład węglowodanów w jelitach.
  • Zwiększa liczbę pożytecznych bakterii w jelitach.[28]

CLA 60%

Sprzężony kwas linolowy (CLA) to kwas tłuszczowy występujący naturalnie w mięsie i nabiale. CLA jest jednym z wszechstronnie przebadanych suplementów odchudzających na świecie. Badania na zwierzętach sugerują, że CLA może redukować tkankę tłuszczową na kilka sposobów [31]. W badaniach na myszach stwierdzono, że zmniejsza spożycie pokarmu, zwiększa spalanie tłuszczu, stymuluje rozpad tłuszczu i hamuje produkcję tłuszczu [32,33,34,35]. Niektóre badania wskazują, że CLA może powodować znaczną utratę tłuszczu również u ludzi. Może także poprawić skład ciała poprzez zmniejszenie tkanki tłuszczowej i zwiększenie masy mięśniowej [36,37,38]. Według artykułu [30] CLA może powodować średnią utratę tłuszczu w wysokości 0.1 kg tygodniowo przez okres sześć miesięcy. W innym badaniu wykazano, że CLA spowodował około 1.3 kg większą utratę masy ciała niż w grupie placebo.

Jednak niektóre badania na ludziach wskazują, że suplementy CLA mogą powodować kilka łagodnych lub umiarkowanych działań niepożądanych, w tym biegunkę, insulinooporność i stres oksydacyjny [29].

CLA może być zażywany przez osoby pragnące schudnąć. Jego zaletą jest to, że nie tylko obniża ilość tkanki tłuszczowej, ale pomaga zachować proporcje między masą tłuszczową i mięśniową.

Pokrzywa indyjska

Jest to tropikalna roślina wieloletnia związana z typowymi gatunkami coleus. Wytwarza forskolinę, ekstrakt przydatny w preparatach farmaceutycznych, który jest najważniejszą substancją czynną tej rośliny. Substancja ta wpływa na wzrost produkcji enzymów stymulujących spalanie tłuszczu poprzez wspomaganie działania uwalniania zgromadzonego tłuszczu z komórek tłuszczowych [39, 40, 41].

Zostały przeprowadzone badania analizujące wpływ forskoliny na utratę masy ciała u ludzi [42]. Jedno z badań objęło próbę 30 mężczyzn z nadwagą i otyłością. Zostali oni losowo przydzieleni do dwóch grup. Pierwsza grupa spożywała dwa razy dziennie po 250 mg wyciągu Coleus forskohlii (10% forskoliny) przez 12 tygodni. Druga grupa spożywała placebo. Efekty badania wykazały, że mężczyźni, którzy brali forskolinę, stracili znacznie więcej tłuszczu, ale całkowita masa ciała nie uległa zmianie [42].

Liście banaba

Banaba jest drzewem pochodzącym z tropikalnej Azji Południowo-Wschodniej. Należy do rodzaju Lagerstroemia, znanego również jako Crape Myrtle. Liście zawierają ponad 40 korzystnych związków, z których wyróżniają się kwas korozolowy i kwas elagowy. Liście zapewniają wiele korzyści prozdrowotnych, ale najbardziej słynną jest ich zdolność do obniżania poziomu cukru we krwi 3]. Właśnie liście z tego drzewa w medycynie ludowej były od wieków stosowane w leczeniu cukrzycy. Naukowcy przypisują ten efekt kilku związkom zawartym w liściach, a mianowicie kwasowi korozyjnemu, elagaganninom i galotanninom. Kwas kolosolowy obniża poziom cukru we krwi, zwiększając wrażliwość na insulinę, zwiększając wychwyt glukozy i hamując alfa-glukozydazę – enzym, który pomaga trawić węglowodany, dlatego twierdzi się, że ma efekt podobny do insuliny [43,44,45].

W pewnym badaniu z udziałem 31 osób dorosłych, które spożywały jedną kapsułkę zawierającą 10 mg kwasu korozolowego, wykazano, że miały one niższy poziom cukru we krwi przez 1–2 godziny od spożycia po wykonaniu doustnego testu tolerancji glukozy, w porównaniu z grupą kontrolną [46].

Oprócz swoich właściwości przeciwcukrzycowych liście banaby zapewniają korzyści zdrowotne takie jak obniżenie poziomu cholesterolu i działanie przeciw otyłości.Badania wykazują, że liście banaba mają działanie przeciwdziałające otyłości, ponieważ mogą one hamować adipogenezę i lipogenezę – odpowiednio tworzenie komórek tłuszczowych i cząsteczek tłuszczu [47]. Również polifenole w liściach, takie jak pentagalloiloglukoza (PGG), mogą zapobiegać transformacji prekursorów komórek tłuszczowych w dojrzałe komórki tłuszczowe [48, 49].

Podsumowując produkt Anny Lewandowskiej zawiera szereg naturalnych produktów, które powinny zapewnić wsparcie przy odchudzaniu.

 

  1. https://foodsbyann.com/product-pol-239-METABOLIZM.html
  2. Wolfram S., Wang Y., Thielecke F. Anti-obesity effects of green tea: from the bedside to bench. Mol. Nutr. Res. 2006; 50 (2): 176–187.
  3. Wu C.H., Lu F.H., Chang C.S., Chang T.C., Wang R.H., Chang C.J. Relationship among habitual tea consumption, percent body fat, and body fat distribution. Obes. Res. 2003, 11: 1088–1095.
  4. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0031938407004003?via%3Dihub
  5. https://link.springer.com/article/10.1007/s00421-009-0986-9
  6. https://www.liebertpub.com/doi/abs/10.1089/jmf.2010.0180
  7. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20024932/ https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20024932/
  8. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2901047/
  9. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4003790/
  10. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2901047/
  11. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/11506060/
  12. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/9762007/
  13. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18234131/
  14. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21538147/
  15. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30144878/
  16. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2129164/
  17. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20024932/
  18. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/13129472/
  19. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22378725/
  20. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/15611784/
  21. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3022968/
  22. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22808523/
  23. Kinaza białkowa aktywowana przez AMP (AMPK) jako cel terapeutyczny AMP-activated protein kinase (AMPK) as therapeutic target Elżbieta Sarnowska, Anna Balcerak, Marta Olszyna-Serementa , Daria Kotlarek, Tomasz J. Sarnowski, Janusz A. Siedlecki
  24. https://diabetes.diabetesjournals.org/content/55/8/2256.full
  25. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/10409121/
  26. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25607236/
  27. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25498346/
  28. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25861268/
  29. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4429457/
  30. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21990002/
  31. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2826589/
  32. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/11316347/
  33. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0002822304004316
  34. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/11880570/
  35. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16868072/
  36. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/11110851/
  37. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22261578/
  38. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16924272/
  39. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/6289066/
  40. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/6289816/
  41. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/1314877/
  42. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16129715/
  43. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22095937/
  44. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18348886/
  45. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6080514/
  46. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16549220/
  47. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31118835/
  48. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25988880/
  49. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24314860/

 

Komentarze z Facebooka

Mogą Ci się również spodobać...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *