Monitorowanie stanu nawodnienia

W wyniku niejednych badań zostało potwierdzone, że odwodnienie może być czynnikiem sprawczym upośledzenia wysiłku aerobowego. Dane potwierdzają, że już nawet ubytek 2% masy ciała, z powodu utraty płynów, obniża wydolność tlenową [1]. Zalecenia dotyczące dostarczania płynów często odnoszą się do trzech punktów czasowych: przed, w trakcie i po treningu. Pojawiają się również wytyczne, w których zaleca się picie szklanki wody lub innego płynu w odtępach co 15 minut podczas wykonywania treningu [2]. Niektóre zalecenia nie do końca są jasne i często lekceważą inne parametry np.: temperaturę otocznia, pragnienie, ogólny stan nawodnienia organizmu, długość treningu, masę ciała czy płeć. Nie jest również pożądanym efektem wypicie zbyt dużej ilości płynów, ponieważ może prowadzić do problemów gastrycznych oraz do zmiany przepływu krwi z pracujących mięśni do układu pokarmowego [3]. Cheuvront i inni w swojej pracy [4] udowodnili, że osoby odwodnione (spadek masy ciała o 3 %)  już przed podjęciem próby wysiłkowej, wykonywały mniej pracy w 30 minutowej próbie na ergometrze rowerowym w porównaniu do grupy odpowiednio nawodnionej.

W takim razie gdy poziom nawodnienia jest tak istotny, jak znaleźć złoty środek i czy są urządzenia mogące wspomóc nawadnianie organizmu?

Czujniki

Do śledzenie w czasie rzeczywistym nawodnienia organizmu  będzie można niedługo wykorzystać opaskę LVL od firmy BSXinsight. Obecnie jest ona dostępna w przedsprzedaży i kosztuję 149 dolarów. Opaska swoje działanie opiera na szczególnych możliwościach czerwonego światła do skanowania ludzkiego ciała. Ciało bardzo słabo absorbuję akurat światło czerwone, dzięki czemu można za jego pomocą skanować poziom tkanek. Widmo spektroskopowe, które powstaje w wyniku promieniowania przez analizowane warstwy ciała, może dostarczyć szereg cennych informacji na podstawie których można określać stan nawodnienia.

Kolejnym ciekawym produktem jest opaska Aura band w której wykorzystano pomiar impedancji bioelektrycznej, inaczej zwanej bioimpedancją, czyli oporem elektrycznym tkanek organizmu.  Wyniki pomiarów tej charakterystyki pozwalają w nieinwazyjny sposób analizować skład ciała w tym między innymi poziom nawodnienia.

Trzecia propozycja to GoBe2 od Healbe za 169 dolarów. Oprócz poziomu nawodnienia  gadżet sprawdza również spalanie kalorii, to jak organizm reaguję na spożywane posiłki, a nawet stan emocjonalny. Urządzenia ma wbudowane czujniki:  oporu elektrycznego skóry GSR, bioimpedancji, piezoelektryczny, akcelerometr, żyroskop oraz magnetometr.

Aplikacje

Jeżeli nie mamy wolnych funduszy na zakup dodatkowej opaski lub sensora to do kontroli stanu nawodnienia można wykorzystać telefon z systemem iOS lub Android, instalując na nim odpowiednią aplikację. To podejście będzie wymagało trochę więcej manualnej konfiguracji, a każde uzupełnienie płynów będzie musiało zostać potwierdzone ręcznie w aplikacji. Na rynku istnieje wiele aplikacji, które można użyć : Hydro Coach, My Water Balance (Android, iOS), Drink Water Reminder, Aqualert (Android, iOS), Water Time, Plant Nanny – Water Reminder (Android, iOS).

Podsumowanie

Przyjmowanie odpowiedniej ilości płynów jest nie tylko ważne w sporcie, ale również w codziennym życiu. Brak odpowiedniego nawodnienia wpływa na jakość naszego życia i może prowadzić do różnych schorzeń i chorób: nadciśnienie, udar mózgu, zawał i innych chorób serca. Każdy sposób monitorowania i kontroli nawadniania jest lepszy niż jego brak. W kolejnym wpisie na temat nawadniania planujemy przedstawić wyniki testu aplikacji mobilnych, które wymieniliśmy powyżej.

  1. Barr SI, Costill DL, Fink WJ., Fluid replacement during prolonged exercise: the effects of water, saline or no fluid. Med Sci Sports Exerc. 1991;23:811–17
  2. livestrong.com
  3. Backes TP,  Fitzgerald, Fluid consumption, exercise, and cognitive performance, Biol Sport. 2016 Sep; 33(3): 291–296
  4. Cheuvront SN, Kenefick RW, Montain SJ, Sawka MN., Mechanisms of aerobic performance impairment with heat stress and dehydration. J Appl Physiol. 2010;109:1989–95
  5. Nielsen B, Kubica A, Bonnesen A, Rasmussen IB, Stoklosa J, Wilk B., Physical work capacity after dehydration and hyperthermia. Scand J Sports Sci. 1981;3:2–10
Komentarze z Facebooka

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *